CARGO


VOOR DE HOSTS

 

Gadgets, computers, software, projectors, flatscreens, players, soundtools – we hebben die dingen allemaal, en we dragen ze met ons mee. Honderden surveillance-camera’s houden ons in de gaten; tv-toestellen trekken onze aandacht; we sturen boodschappen, verkeren met chat en we laten overal data achter, waarmee automatische zoekmachines aan de slag gaan.

 

Op de installatie-arena Warum 2.0 staat hiervan van alles wat bijeen: hard- en software, surveillance, scanning en tracing van bezoekers, interactie en netwerk. De toestellen en systemen vullen een volle ruimte. Ze vormen op zich een omgeving, die vraagt om bezocht en ontdekt te worden, bekeken, gebruikt, bespeeld; maar ook onderhouden, hersteld, refreshed – non-stop.  Deze technologische ruimte eist al onze aandacht op. De vraag is: wat geeft ze terug?

 

Dat is meteen de grote waarom-vraag van ‘Warum’. Het tweede deel van de titel – 2.0 – slaat op de totstandkoming van het project. Warum 2.0 is een initiatief van Cargo – een kleine organisatie voor onderzoek en creatie met media – en van Stefaan Decostere, die makers, kunstenaars, technici en kritische denkers uitnodigt om de eigen vaardigheden in te zetten in een groepsgebonden en collaboratief onderzoek naar reflectie en creatie. Wat aan te vangen met die nieuwe media? Welke nieuwe kritische criteria zijn van node?

 

In het geval van Warum 2.0 draait alles rond de notie van ‘impact’. Het kritische begrip is begrepen in de ondertitel van het project: ‘far from impact’. Stefaan Decostere schreef hierover een tekst. Kritisch gebruik van media, creatie met media en reflectie eist een zekere afstand van impact. Deze voorwaarde staat centraal in de installatie.

 

Kunnen we langer naar beelden kijken? Kunnen we meedoen vanop afstand, met voldoende behoud van zelfbeschikking? Kunnen we plaats en ingang voor onszelf verzekeren in de genetwerkte en geautomatiseerde technische omgevingen van vandaag, die langzaam maar zeker alles- en iedereen omvattend worden, zoniet totalitaire trekjes krijgen?

 

Om deze vragen kracht bij te zetten, is voor Warum 2.0 gekozen voor beelden van oorlog en van slachtoffers. De installatie verwijst hierdoor naar een eerdere videoproductie van Stefaan Decostere ‘Warum wir Männer die Technik so Lieben’ (1985) over de relatie tussen oorlogstechnologie en media. Ook toen werd architect/denker Paul Virilio uitgenodigd om zijn bevindingen hierover mee in de ring te werpen. De beelden zelf zijn van de hand van één cameraman, Daniel Demoustier, gefilmd in Darfur, Afghanistan, Irak, Gaza, Haïti en Kosovo.

 

In de mainstream media worden beelden quasi uitsluitend ingezet als informatie en op instrumentele wijze, als elementen van impact. In Warum 2.0 is dat niet het geval. Beelden, zo blijkt, informeren niet; ze hebben op zich geen precieze inhoudelijke betekenis; het zijn geen concepten; evenmin zijn ze de werkelijkheid. Beelden kunnen zich wel richten tot de realiteit, tot informatie en betekenis, maar dit kan alleen vanuit een ecologie, vanuit een ecologisch gebruik en bewustzijn van beelden. Tot deze vaststelling kwam Susan Sonntag al in de jaren ’70 van de vorige eeuw, en voor en na haar zoveel andere denkers over media en technologie. Warum 2.0 sluit zich hierbij aan, actualiseert dit kritisch denken, en nodigt de bezoekers uit hiervan kennis te nemen. Hij, zij, wij allemaal zijn inmiddels media geworden.

 

Stefaan Decostere

 

met Jonas Hielscher (second life), Edwin Uytenbroek (sound system), Chris Devriese en studenten bouwkunde TU Delft/Media Studies (interactie en tetris), Christian Decker (all-round projectie en scanning).

Advertisements

Leave a Comment so far
Leave a comment



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s



%d bloggers like this: